۱۴۰۲/۰۲/۳۱

امکان ساخت‌ انواع شناور‌ تا ظرفیت 150 هزار تن در جزیره صدرا/ توانمندی شرکت‌های داخلی تهدیدات خارجی را خنثی کرد‌

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: شرکت‌های داخلی فعال در حوزه شناورسازی، سکوسازی و صنایع فراساحل، با ایجاد زیرساخت‌های فنی، مهندسی و دانشی به توانمندی‌های بزرگی در تولید دست یافته‌ و تهدیدات خارجی را خنثی کرده‌اند، ساخت نفتکش‌های 113000 تنی افراماکس نمونه‌ای بارز از توانمندی کشورمان است.
امکان ساخت‌ انواع شناور‌ تا ظرفیت 150 هزار تن در جزیره صدرا/ توانمندی شرکت‌های داخلی تهدیدات خارجی را خنثی کرد‌

شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ‌در حوزه‌های ساخت و تعمیر انواع شناور و نیز طراحی، اجرا، نصب، راه اندازی و تعمیرات پروژه‌های فراساحلی در صنعت نفت و گاز فعال است؛ این شرکت از طریق بومی‌سازی پیچیده‌ترین فناوری‌ها و تسریع در خودکفایی در بسیاری از فعالیت‌های این حوزه ‌نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال‌ کشور دارد.

ابویسانی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره فعالیت‌های آینده این شرکت می‌گوید: در بخش مهندسی سازه­‌های دریایی و فراساحل اقدامات موثری طی سال­‌های گذشته در ‌صدرا انجام پذیرفته و امور مهندسی پروژه­‌ها که همه در اختیار شرکت­‌های مهندسی خارجی بوده است، اینک با ایجاد ظرفیت‌­های مهندسی قابل توجهی در شرکت، این بخش مهم نیز به نحو قابل ملاحظه­‌ای بومی‌شده است.

در ادامه گفت وگوی فارس با اسدالله ابویسانی را می خوانید:

فارس: به عنوان اولین سوال بفرمایید مهمترین ماموریت شرکت شرکت صنعتی دریایی ایران چیست و در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

ابویسانی: ماموریت شرکت صدرا به طور کلی به 2 دسته ساخت و تعمیر انواع شناور و نیز طراحی، اجرا، نصب، راه اندازی و تعمیرات پروژه‌های فراساحلی در صنعت نفت و گاز تقسیم می‌شود. ساخت و تعمیر انواع شناور، ماموریت اولیه شرکت صدرا از بدو تاسیس در سال 1347 بوده که از استان بوشهر آغاز شد و با توجه به نیاز گسترده بازار داخلی در حوزه سکوهای نفت و گاز، ماموریت این شرکت گسترش یافت و در حال حاضر این مجموعه متشکل از جزیره صنعتی صدرا، کارخانه کشتی سازی بوشهر، پایگاه شناوران و مجتمع کاسپین در دریای کاسپین است. همچنین به فراخور پروژه‌های اخذشده، کارگاه‌های موقت مانند کارگاه عسلویه راه اندازی می‌شود.

* ساخت بومی‌بزرگترین کشتی نفتی اقیانوس‌پیما

فارس: شرکت صدرا در حوزه ساخت کشتی به یک قابلیت بسیار مهم یعنی بومی سازی رسیده است. در این زمینه چه اتفاقی افتاده است؟

ابویسانی: در حوزه ساخت کشتی، باتوجه به توانمندی‌های شرکت صدرا در شمال و جنوب کشور در حوزه‌های زیرساخت و تجهیزات و نیز دانش و فناوری بومی سازی شده، این شرکت موفق شد‌ بزرگترین کشتی نفتکش اقیانوس پیما در کلاس افراماکس را با ظرفیت حمل 113 هزار تن نفت خام بسازد. از 4 فروند سفارش کشتی خارجی، 2 فروند با موفقیت تحویل کارفرما شده و کشتی سوم در مرحله ساخت است. پس از ساخت دو نفتکش مذکور و با افزایش اعتماد به قالیت های شرکت صدرا، مجموعه‌های داخلی نیز تصمیم گرفتند اجرای پروژه‌های متعدد کشتی سازی را به این شرکت واگذار کنند که از جمله آنها می‌توان به ساخت دو کشتی رو – رو، دو فله بر 3500 تنی و لایروب به سفارش کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد.

فارس: شرکت صدرا در حوزه تعمیر و نگهداری هم اقدامات خوبی داشته است. در این زمینه توضیح دهید؟

ابویسانی: در حوزه تعمیر هم شرکت صدرا توانمندی‌های منحصر به فرد خود را به اثبات رسانده و کشور را در این حوزه خودکفا کرده، به طوری که علاوه بر تعمیرات شناورهای داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، تعمیر شناورهای خارجی متعددی را نیز با موفقیت در کارخانه‌های شمال و جنوب کشور به پایان رسانده و به اشتغال و ارزآوری در ایران کمک شایانی کرده است.

امتیاز شما