۱۴۰۱/۱۲/۲۴

رئیس جمهور سوریه در سفری رسمی وارد مسکو شد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه خبر داد که «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور عصر سه‌شنبه (23 اسفند 1401) وارد مسکو شد. طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد قرار است در مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.
رئیس جمهور سوریه در سفری رسمی وارد مسکو شد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که مسکو در تلاش برای عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دسامبر سال گذشته به رسانه‌ها گفت که از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشستی سه‌جانبه با حضور بشار اسد دعوت کرده است.

وی افزود : قبل از این نشست باید مذاکرات در سطح نمایندگان سرویس‌های ویژه، وزرای دفاع و امور خارجه کشورها برگزار شود.

در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ رایزنی‌ وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق برگزار شد. در آن نشست با تشکیل کمیسیون مشترک سه‌جانبه موافقت شد. بعد از آن هم قرار شد که نشست وزرای خارجه برگزار شود. دستورکار آن شامل مذاکرات بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با بشار اسد همتای سوری وی خواهد بود.

پیش‌تر مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در کنفرانس خبری (چهارشنبه، ۱۷ اسفند) با حسین امیر عبداللهیان همتای ایرانی خود در آنکارا گفت که مذاکرات فنی در سطح معاونان وزرا هفته آینده در مسکو برگزار و در آن درباره نشست وزرای خارجه گفت‌وگو خواهد شد.

چاووش‌ اوغلو ضمن بیان این که ایران تمایل خود را برای پیوستن به مذاکرات ترکیه، سوریه و روسیه ابراز کرده و آنکارا هم از آن استقبال کرده، گفت: به هرحال آستانه تنها قالب باقیمانده (برای پرداختن به) سوریه است. در حال برنامه‌ریزی نشستی بین چهار وزیر خارجه (روسیه، ترکیه، ایران و سوریه) هستیم.

🔘منبع خبر 

امتیاز شما