۱۴۰۱/۱۲/۱۰

آغاز ساخت اَبر پروژه ریلی ایران با همکاری روس ها از اواخر 2023.

معاون وزیر راه از آغاز ساخت اَبر پروژه ریلی ایران با همکاری روس ها از اواخر 2023 خبر داد و گفت: مطالعات نهایی خط‌آهن رشت - آستارا طی 6 ماه انجام می‌شود.
آغاز ساخت اَبر پروژه ریلی ایران با همکاری روس ها از اواخر 2023.

19 دیماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد 16 بندی ایران به روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت - آستارا خبر داده و گفته بود: مذاکره ایران و روسیه در این رابطه ادامه دارد.

شهریار افندی‌زاده خط‌آهن رشت - آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دیدار وزیر راه و شهرسازی با دستیار ویژه ولادیمیر پوتین

وی ادامه داد: این پروژه 162 کیلومتری کریدور شمال - جنوب از بندر عباس تا رشت و از رشت تا آستارا را تکمیل می‌کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

وی یادآور شد: دولت روسیه علاقمند به مشارکت در تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا است تا به صورت وام و یا روش‌های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین منظور طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.

وی افزود: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبه‌ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان امضا شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است. در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهره‌برداری پروژه ریلی در 16 ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است.

در ادامه 8 روز بعد یعنی 27 دیماه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با دستیار ویژه رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین دیداری داشت و دو طرف درباره سرمایه گذاری برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت - آستارا گفت‌وگو کرد. جلسه‌ای که در آن برخی معاونان حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.

خروجی این جلسه نهایی شدن حضور روس ها در ایران و سرمایه گذاری آنها برای ساخت خط آهن رشت - آستارا اعلام شد. بر این اساس قرار است با سرمایه گذاری روسیه‌ها، این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب طی 3 سال یعنی یکسال کمتر از پیش بینی صورت گرفته در این زمینه ساخته شود. طبق توافق صورت گرفته، پیمانکاران ایرانی زیرسازی این خط آهن را به طور کامل اجرا خواهند کرد.

امتیاز شما