۱۴۰۱/۰۹/۲۷

راه اندازی پلت فرم سیستم اطلاعاتی برای بازار کار در سوریه

محمد فراس النبهان، وزیر کار و امور اجتماعی سوریه، تایید کرد هدف از راه‌اندازی کارگاه آموزشی، آمادگی برای راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار کار است و گفت: این سامانه یک سامانه ملی است که هدف آن تامین اطلاعات دقیق و پویا در مورد واقعیت بازار کار در سوریه است.
راه اندازی پلت فرم سیستم اطلاعاتی برای بازار کار در سوریه

وزارت امور اجتماعی و کار با هماهنگی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) کارگاه آموزشی برای آماده‌سازی و ارائه نمونه اولیه بستر سامانه اطلاعات بازار کار راه اندازی کرد.
محمد فراس النبهان، معاون وزیر امور اجتماعی و کار، با تایید اینکه هدف از راه‌اندازی کارگاه آموزشی، آمادگی برای راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار کار است، گفت: این سامانه یک سامانه ملی است که هدف آن تامین امنیت دقیق و داده‌های پویا در مورد واقعیت بازار کار در سوریه است، که هم از نظر عرضه و تقاضا و کارفرما سودمند باشد.

وی با تاکید بر نیاز امروز ما به یافتن بانک اطلاعاتی دقیق، تصریح کرد: راه‌اندازی این پلتفرم در بازار کار فعال، منضبط و موثر و دارای داده‌های دقیق برای بهره‌مندی از آن در دستیابی به اهداف طرح سوریه 2030 خواهد بود.

معاون وزیر همچنین خاطرنشان کرد: این کارگاه آخرین کارگاهی نخواهد بود، زیرا کارگاه آموزشی دیگری نیز در رابطه با جوانان برگزار می‌شود تا نظرات همه شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها در نظر گرفته شود تا از آنها که منعکس کننده مثبتی در کیفیت ایده‌های ارائه شده به نحوی بهره‌مند شوند.

وی افزود: بیکاری طولانی مدت هزینه‌های فردی و اجتماعی به دلیل از دست دادن منابع درآمدی افراد و از بین رفتن سرمایه انسانی و همچنین مشکلات روحی و روانی مانند ناامیدی ایجاد می‌کند و این مطلوب نیست. همانطور افرادی که فقط مشاغلی پیدا کرده‌اند که به مهارت‌های پایین نیاز دارند نیز به همان میزان بهره‌وری کمتری دارند، زیرا به نوعی اشتغال کامل ندارند و انرژی و تجربه‌ای که می‌توان از آن بهره مند شد هدر می‌رود. و این در چهارچوب محاسبه فرصت از دست رفته قرار می‌گیرد، همسویی بهتر نه تنها منجر به بهره‌وری بالاتر می‌شود، بلکه منجر به افزایش رضایت کارکنان و کارفرما و در نتیجه طولانی شدن دوره اشتغال و کاهش گردش شغلی می‌شود که به نوبه خود منجر به کاهش زیان خواهد شد. 

وی افزود: همه این موارد ما را بر آن داشت تا به طور مشترک با برنامه توسعه سازمان ملل متحد، برای آماده‌سازی راه‌اندازی سیستم اطلاعات بازار کار برای حمایت از تصمیم‌گیران در ترسیم مناسب‌ترین خط مشی عملیاتی و برنامه‌ریزی بر اساس مبانی علمی‌کار کنیم. بازار کار با توجه به وجود مجموعه‌های مختلف از ابزارهای سیاستی که می‌تواند برای افزایش کارایی پژوهش‌گران برای کارهای مربوط به هزینه‌ها، سرعت و کیفیت همسویی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.

النبهان تاکید کرد که این پروژه یک پروژه فوق‌العاده ملی است و یک پروژه فرا وزارتی است. سیاست‌های موثر برای مدیریت بازار کار که نیازمند تلاش‌های هماهنگ از همه بخش‌های عمومی، خصوصی، تعاونی، مشترک و مردمی است.

حسن فلاحة، مدیر بازار کار برنامه توسعه سازمان ملل متحد، به نوبه خود گفت: این کارگاه دومین کارگاه برای پروژه سیستم اطلاعات بازار کار در سوریه است که طی آن مدل اولیه و زیرساخت سیستم اطلاعات بازار کار انجام خواهد شد. در طول این کارگاه یک ارائه اولیه از سیستم اطلاعات بازار کار انجام می‌شود و علاوه بر این در کارگروه‌هایی با شرکای مربوطه یادداشت‌ها و بازخوردهای آنها گرفته می‌شود و پس از این مرحله این موارد منعکس شده و به طور کلی برنامه نویسی سیستم را شروع خواهد شد.
فلاحة، اظهار داشت: بهبود فضای بازار کار به‌ویژه با تاثیر سال‌های بحران و اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی شیوع کرونا در حال افزایش است و نهادهای بازار کار در سوریه به دلیل نبود توانمندی‌های مورد نیاز از یک سو و نبود شاخص‌ها و اطلاعات به روز بازار کار، نبود استراتژی‌ها و سیاست‌های اشتغال و نبود نیروی کار از پاسخگویی به نیازها و چالش‌های نوظهور رنج می‌برد. سیستم اطلاعات بازار اطلاعاتی را بر اساس تحلیل‌های به روز اطلاعات بازار کار تولید می‌کند. وی افزود: بسیاری از نهادها و سازمان‌ها اعم از داخلی و بین‌المللی در تلاش هستند تا به ثبات و بهبود واقعیت و عملکرد بازار کار کمک کنند، نیازهای بازار کار از جمله دسترسی به مداخلاتی که به دلیل ضرورت تاثیرگذاری فوری دارد. اما چنین مداخلاتی، با بهبود و رشد بلندمدت از طریق پایداری مرتبط هستند. با توجه به هدف پروژه ایجاد یک سیستم اطلاعاتی بازار کار در سوریه، این پروژه ایجاد پلتفرمی است که به نیازهای جویندگان کار، کارفرمایان و همچنین محققان بازار کار، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران به عنوان پنجره واحد پاسخ می‌دهد. کلیه اطلاعات مربوط به بازار کار از قبیل فرصت‌های شغلی، فرصت‌های آموزشی و تحصیلی، عرضه و تقاضا در مورد مهارت‌ها، شاخص‌های پایه بازار کار و شاخص‌های عرضه و تقاضا، اخبار بازار کار، نشریات و تحقیقات و قوانین مرتبط و اصلاحیه‌های آنها. . از این رو هدف این پروژه حمایت از بهبود و احیای واقعیت بازار کار با تلاش برای ارائه درک جامعی از واقعیت و الزامات بازار کار و تحلیل ویژگی‌های نیروی کار و روند عرضه و تقاضا است.

🔘منبع خبر

امتیاز شما