۱۴۰۱/۰۹/۲۴

تشکیل هیئت مدیره شورای بازرگانان سوریه - عراق

مرجع عمومی‌شورای بازرگانی سوریه و عراق اولین جلسه خود را برای تشکیل هیئت مدیره جدید خود بر اساس قطعنامه 721 صادر شده از سوی وزارت اقتصاد و تجارت خارجی در تاریخ 16/8/2022 و با حضور نماینده وزارت اقتصاد و تجارت خارجی، مدیر همکاری‌های بین المللی، دکتر أنس البقاعی، برگزار کرد. این شورا با تنوع شکلی، شامل بسیاری از بخش‌های اقتصادی و استان‌های مختلف سوریه است.
تشکیل هیئت مدیره شورای بازرگانان سوریه - عراق

نتیجه انتخابات، و ترکیب شورا :

محمد ناصر السواح، رئیس (استان دمشق)

زیاد أوبری، نایب رئیس (استان حلب)

دکتر عبد الرحمن الجعفری، دبیر (استان دمشق)

بلال ابراهیم (استان لاذقیه)

فرحان حمد  المرسومی (استان دیرالزور)

حیان الأصفر (استان حماه)

ابراهیم شلش (استان سویدا)

فریز الاخوان - خزانه‌دار (استان حمص)

محمد ناصر السواح، رئیس شورای بازرگانی سوریه و عراق گفت: ما به عنوان یک شورای تجاری سوری - عراقی برای توسعه روابط اقتصادی بین سوریه و عراق در زمینه‌های مختلف تلاش می‌کنیم. در زمینه‌های بازرگانی، سرمایه گذاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری علاوه بر تقویت نقش بخش خصوصی و بهره مندی از توانمندی‌های آن در حمایت از اقتصاد، با اشاره به اینکه در تاریخ 26/12/2022 نمایشگاه بزرگی برای فروش محصولات سوری در عراق که به مدت 12 روز برای تمامی‌بخش های صنعتی ادامه خواهد داشت، همچنین مقدمات ایجاد خانه سوری-عراقی، انبارهای کالاهای سوری و مرکزی برای ترویج محصولات سوری در حال انجام است.

السواح، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح خواهد شد، رسیدگی به حمل و نقل و تسریع در ورود کالاهای سوری به عراق است، به ویژه با نزدیک شدن به فصل مرکبات؛ این موضوع در اولویت کاری شورا قرار دارد. علاوه بر این، برنامه‌ای برای تشویق گردشگری مذهبی و پزشکی در حال انجام است.

در جمهوری عراق با شخصیت‌های حقوقی و دولتی تماس گرفته شده است و از طریق اتاق‌های بازرگانی و صنایع با همه بخش‌ها و بازرگانان تماس گرفته خواهد شد تا تشکیل شورا از طرف عراقی تکمیل شود، جلسات بین تجار در هر دو کشور فعال شود. گسترش پایگاه مرجع عمومی‌شورا از بخش‌های مختلف و استان‌های سوریه که در هیئت مدیره منعکس می‌شود، به گونه‌ای که از نظر فنی نماینده همه بخش‌ها و استان‌ها باشد و اعضای آن روابط مستحکمی‌ با عراق داشته باشند و این موضوع اهمیت دارد. یکی از وظایف شوراهای بازرگانان در حمایت از روابط با کشورهای مربوطه، یافتن راه‌حل برای مشکلات و موانع پیش روی کار بین دو کشور و ارتقای کلیه بخش‌های پزشکی، مهندسی، گردشگری، نساجی، غذایی، شیمیایی، کشاورزی است. شورای بازرگانان کلید موفقیت برای هر بخش است.

رانیا أحمد، معاون وزیر اقتصاد در امور توسعه اقتصادی گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی سوریه و عراق در اولویت دو کشور برادر همسایه است چرا که محصولات سوری مطابق با ذائقه مردم عراق است. مصرف کنندگان عراقی و بخشی از نیازهای آنها که تولید داخلی ندارند می‌تواند از سوریه وارد کند. وی با تاکید بر موفقیت نمایشگاه‌های زیادی که در برخی از شهرهای عراق برای نمایش و فروش محصولات سوریه برگزار شد، تاکید کرد. افزایش رفت و آمد هیئت‌های تجاری عراق به سوریه منجر به امضای قراردادها و توافقات تجاری شده است. وی به نقش شورای بازرگانی سوریه و عراق در توسعه روابط سرمایه‌گذاری نیز اشاره کرد و آن را فقط به جنبه تجاری محدود نکرد.

زیاد أوبری، نایب رئیس شورا، توضیح داد که شورای بازرگانی اهمیت بیشتری از اتاق‌ها دارد، زیرا همه فعالیت‌ها و بخش‌های اقتصادی را گرد هم می‌آورد. وی خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی بعداً برای هر بخش تشکیل می‌شود که وظیفه آنها ارتباط مستقیم با اعضای شورا برای خدمت رسانی به بخش‌های خود و ارائه آنچه برای حمایت از مجموعه و کمک به یافتن راه حل برای مشکلات و موانع پیش رو است. تشکیل این شورا گام مهمی‌برای تقویت حضور در بازار عراق و حمایت از صادرات محصولات سوریه است. وی تاکید کرد که عضویت در شورا یک موضع شخصی نیست، بلکه برای خدمت به کشور در تمام بخش‌های آن است.

🔘منبع خبر

امتیاز شما