۱۴۰۱/۰۹/۱۷

صادرات سوریه به بیش از 100 کشور ...

ثائر فیاض، مدیرکل اداره حمایت و توسعه تولید و صادرات داخلی، تأیید کرد که صادرات به بیش از 100 کشور به نسبت‌های مختلف رسیده است و بسیاری از محصولات سوریه به بازارهای خارجی صادر می‌شود که مهمترین آنها سبزیجات، میوه‌جات، صنایع دستی، محصولات برقی، شیمیایی، دارویی و غیره می‌باشد.
صادرات سوریه به بیش از 100 کشور ...

ثائر فیاض، مدیرکل اداره حمایت و توسعه تولید و صادرات داخلی، گفت بیشترین میزان صادرات به بازارهای سنتی مانند عراق، و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اردن، مصر و برخی کشورهای دوست صورت می‌گیرد.

فیاض اضافه کرد: حفظ شهرت و کیفیت محصول سوریه در بازارهای خارجی به تنهایی بر عهده مقام مسئول نیست، و مسئولیت برعهده همه طرف‌ها اعم از صادرکننده و یا مقامات ناظر بر محصولات هم است. فرآیند صادرات شامل وزارتخانه‌ها، گمرکات و اتحادیه‌ها با هدف تداوم بازگشایی بازارهای خارجی‌ست و در صورت سوء استفاده صادرکنندگان از کالاهای صادراتی، مقررات تجارت خارجی سوریه در مورد آن‌ها اعمال می‌شود و برای مدتی از صادرات منع می‌شوند.
فیاض افزود: این مرجع بر اساس قانون تأسیس خود برای توسعه و حمایت از صادرات سوریه به بازارهای خارجی با حمایت دائمی از صنایع داخلی فعالیت می‌کند، زیرا برنامه‌ای وجود دارد که توسط این مرجع تأیید شده و بر اساس مفاد مصوب توسط این سازمان حمایت می‌شود. قانون (برق، تامین اجتماعی، مالیات بر درآمد) و مرجع این مبالغ را طبق ادعای این مراجع طبق ساز و کار مصوب ۹ درصد برای پوشاک آماده، ۷ درصد برای صنایع غذایی و روغن زیتون، 5 درصد برای صنایع دستی به مراجع مذکور پرداخت می‌کند.

فیاض نتیجه‌گیری کرد: با توجه به اهمیت صادرات به ویژه در مرحله کنونی، اینکه بخش صادرات منبع مهم ارز است و می‌تواند مازاد تولید را در بخش‌ها صرف تامین منابع درآمدی این بخش‌های صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی با راندمان بالا کند. بنابراین، اولویت اقتصادی پس از تامین نیاز بازار داخلی از موارد ضروری، صادرات است. این رویکرد منجر به متنوع سازی برنامه‌های صادراتی به صورت سنجیده و با هماهنگی بین سازمان و همه طرف‌های ذیربط شد، این مطالعات به هیئت مدیره در سازمان ارائه شد و سپس از طریق وزارت اقتصاد به کمیته اقتصادی و بحث بین همه طرف‌ها ارائه شد. در نتیجه تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود و نتایج هر برنامه حمایتی از صادرات ارزیابی می‌شود تا از نتایج و تأثیر آن مطلع شویم.

🔘منبع خبر

امتیاز شما