۱۴۰۲/۰۳/۱۰

گمرکات کرمانشاه در جایگاه نخست صادرات زمینی ایران به عراق قرار گرفت

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه از جایگاه نخست گمرکات این استان در زمینه صادرات زمینی کالا به عراق در بین گمرکات کشور در۲ ماه سپری شده از امسال خبر داد.
گمرکات کرمانشاه در جایگاه نخست صادرات زمینی ایران به عراق قرار گرفت

«علی‌اصغر عباس‌زاده» افزود: در مجموع یک میلیارد و ۶۶ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار کالای صادراتی به وزن ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۶۷۸ تن از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران به عراق صادر شد.

وی اظهار کرد: در مجموع گمرکات استان کرمانشاه با صادرات ۴۵۸ میلیون ۲۹۶ هزار و ۷۴۷ دلار به وزن یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۲۹۹تن، بیشترین مقدار آن را چه از حیث وزن و چه از نظر ارزش به خود اختصاص داده است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه گفت: از میزان صادرات زمینی کالا در 2 ماه سپری شده از سال جاری ایران به عراق، گمرکات استان کرمانشاه توانسته سهم ۴۳ درصدی از لحاظ ارزشی و ۴۱ درصدی وزنی کالا را در بین گمرکات کشور از آن خود کند.

عباس‌زاده ادامه داد: در بین گمرکات استان کرمانشاه، گمرک پرویزخان با صادرات ۱۸۳ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۲۲۹ دلار کالا به وزن ۴۴۹ هزار و ۱۰۲ تن بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین گمرک خسروی با صادرات ۱۱۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۴۰۲ دلار کالا به وزن ۳۲۳ هزار و ۵۰۹ تن در جایگاه دوم قرار دارد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در ادامه گفت: سهم صادرات گمرک سومار به عراق ۹۹ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۹۵ دلار کالا به وزن ۲۲۹ هزار و ۲۹۵ تن است.

او همچنین سهم صادرات گمرکات شیخ صله و شوشمی‌به کشور عراق را به ترتیب ۴۸ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۰۲ دلار به وزن ۹۵ هزار و ۹۲۲ تن و ۱۱ میلیون و ۲۴ هزار و ۵۱۹ دلار به وزن ۷۲ هزار و ۴۷۱ تن اعلام کرد.

عباس‌زاده عمده کالاهای صادراتی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگ های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان کرد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی‌پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی‌پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است

امتیاز شما