۱۴۰۱/۱۲/۲۲

سهم عمده صنعت در رشد ۹ ماهه ۱۴۰۱/ صادرات و مصرف خصوصی موتورهای اصلی رشد

بررسی گزارش مرکز آمار از رشد اقتصاد کشور در ۹ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد بخش‌های صنعتی کشور پیشتازان رشد بوده‌اند و همچنین صادرات و مصرف خصوصی دو عامل مهم رشد اقتصاد کشور در این مدت بوده است.
سهم عمده صنعت در رشد ۹ ماهه ۱۴۰۱/ صادرات و مصرف خصوصی موتورهای اصلی رشد

گزارش اخیر مرکز آمار از وضعیت رشد اقتصاد کشور طی ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد اقتصاد کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۳.۳ درصد رشد داشته است. نمودار زیر جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در ۹ ماه ابتدایی سال جاری را نشان می‌دهد.

همانطور که نمودار فوق نشان می‌دهد، تامین آب، برق و گاز با رشد ۹.۵ درصدی، بالاترین رشد را در میان بخش‌های مختلف اقتصادی طی سه فصل نخست سال جاری داشتند. پس از آن، استخراج نفت و گاز طبیعی با ثبت نرخ رشد ۵.۶ درصدی، رتبه دوم رشد را به خود اختصاص داده است. این رقم، تاییدی است بر اظهارات وزیر نفت مبنی بر رشد ظرفیت تولید بخش نفت و گاز کشور که پیش از این چندین بار مطرح شد. همچنین رتبه سوم رشد به بخش صنعت تعلق دارد که در سه فصل نخست سال جاری توانسته نرخ رشد ۵.۱ درصدی را ثبت کند. در ادامه، بخش خدمات که حدود نیمی از ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص می‌دهد، رشد ۲.۶ درصدی و بخش معادن نیز با رشد ۰.۹ درصدی رتبه‌های بعدی رشد را به خود اختصاص داده اند.

در مقابل اما بخش کشاورزی و ساختمان همچنان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. افت بارش‌ها و همچنین کاهش تلوید و مصرف محصولات کشاورزی و غذایی در پی حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد این بخش را تحت تاثیر قرار دادند تا جایی که بخش کشاورزی در ۹ ماه نخست سال جاری افت ۴.۳ درصدی را تجربه کرد. همچنین بخش ساختمان که از ۴ سال پیش وارد بحران شد، همچنان در وضعیت نزولی به سر می‌برد به طوری که در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۲ درصد افت را تجربه کرد.

امتیاز شما