۱۴۰۱/۱۲/۲۲
در حضور رئیسان جمهور دو کشور برگزار شد؛

امضای نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس.

ایران و بلاروس در حضور روسای جمهور دو کشور امروز - دوشنبه - در تهران نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی را به امضا رساندند.
امضای نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و آقای الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در تهران در مراسمی نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.

پس از امضای اسناد، طرفین در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

 پیشتر رئیس‌ جمهور بلاروس در پیامی در روز ۲۲بهمن به همتای ایرانی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تمایلش برای سفر به تهران گفت و اظهار امیدواری کرد که به زودی برای گفت وگو در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای به تهران سفر می‌کنم.

رئیس جمهور بلاروس در این پیام نوشت، از آنجایی که ایران رشد سریع اقتصادی و رفاهی در شرایط پیچیده امروزی را نشان داده، این کشور یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید.

سفر همتای بلاروسی آیت الله رئیسی به تهران به منظور توسعه همکاری‌های همه جانبه و دیدار با همتای ایرانی و انجام مذاکرات درباره طرح‌های صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه ای و جهانی است است.

رئیسان جمهور ایران و بلاروس پیش از این شهریورماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

به همبن منظور اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق های انجام شده در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند، در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود

این نهمین میزبانی رئیس جمهور از همتایان خود در سال ۱۴۰۱ است.

پیش تر هشت آذر امسال محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور به تهران سفر کرده بود.

امتیاز شما