۱۴۰۱/۱۱/۱۳

افزایش ۲۳۰ درصدی تجارت ترانزیتی ایران و آذربایجان.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: تجارت ایران و آذربایجان در 10 ماه نخست سال جاری 19 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است و در کنار این موضوع تجارت ترانزیتی نیز حدود 230 درصد افزایش داشت.
افزایش ۲۳۰ درصدی تجارت ترانزیتی ایران و آذربایجان.

بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آذربایجان بعد از حادثه اخیر در سفارت‌ تهران، به شهروندان خود اعلام کرد که از سفرهای غیرضروری به ایران اجتناب کنند آیا این موضوع می‌تواند در روند تجارت دو کشور تاثیر بگذارد؟ گفت: مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و آذربایجان و همچنین مرز مشترک 370 کیلومتری با این کشور باعث شد که همواره باوجود شیوع بیماری کرونا و تنش‌های سیاسی ایجاد شده بین دو کشور، هیچگاه مرزهای ما به‌روی یکدیگر بسته نشود.

وی با بیان اینکه واکنش‌های سیاسی تاثیری در روابط اقتصادی ایران با آذربایجان نخواهد گذاشت، گفت: تجارت دو کشور ادامه دارد و به نظر می‌رسد در آینده نیز مشکلی بین تجار و روابط اقتصادی دو کشور ایجاد نشود؛ امیدواریم که تنش‌های سیاسی با دیپلماسی و گفت‌وگو هر چه زودتر حل شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در مورد تجارت در 10 ماه امسال بین دو کشور گفت: تجارت ایران و آذربایجان در 10 ماه نخست سال جاری 19 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است و در کنار این موضوع تجارت ترانزیتی نیز حدود 230 درصد افزایش داشت. همچنین کامیون‌های ترانزیتی ایران از بنادر جنوبی ایران به مقصد آذربایجان تردد می‌کنند و تردد آنها بیشتر شده است. جنگ اوکراین باعث شد میسر کالاهای ورودی به آذربایجان بیشتر از بنادر جنوبی ایران انجام شود.

وی با بیان اینکه تناقضی در محاسبه صادرات به آذربایجان از سوی گمرک ایجاد شده بود، گفت: گمرک ایران آمار صادرکنندگان را  با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان محاسبه می‌کرد از این‌رو گزارش‌ها حکایت از روند کاهشی صادرات به  این کشور را نشان می‌داد اما بعد از برگزاری جلسات متعدد با گمرک ایران و استانداری اردبیل، محاسبه صادرات از ارز 4 هزار و 200 تومانی به نرخ 27 هزار تومان تغییر کرد و این نحوه محاسبه افزایش 19 درصدی صادرات را به همراه آورد.   

منبع خبر.

امتیاز شما