۱۴۰۱/۱۰/۲۴

ایران و سوریه در باره سند همکاری استراتژیک به توافق رسیدند

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه پس از دیدار دوجانبه با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
ایران و سوریه در باره سند همکاری استراتژیک به توافق رسیدند

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در این نشست گفت: در تمام دیدارهای برگزار شده با هیات ایرانی همواره بر اهمیت تقویت روابط اقتصادی با ایران در سایه تحریم‌های دشوار و یک جانبه تاکید می‌کنیم. وی افزود: اگر چپاول استعماری مستمر آمریکا نبود همه نیازهای ملت مان را تامین می‌کردیم.
المقداد خاطرنشان کرد: مردم ما دریافتند که چه طرف هایی دوستان منطقه ای و بین المللی آنها و چه طرف هایی دشمن آنان هستند. وی افزود: به طرف هایی که آب را از مردم سوریه قطع می‌کنند می‌گوییم که سیاستشان به زودی با شکست مواجه خواهد شد.


امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: در دیدارم با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه تاکید کرد که رهبران دو کشور درصدد توسعه روابط دو جانبه هستند.
وزیر خارجه کشورمان افزود: باید تمام تلاش خود را برای رساندن روابط اقتصادی به سطح روابط سیاسی به کار گیریم.
امیرعبدالهیان تصریح کرد: اختلافی در دیدگاههای دو طرف وجود ندارد که بخواهد مانع امضای سندی میان دو کشور شود. وی افزود: من و فیصل المقداد درباره تهیه سند همکاری استراتژیک بلندمدت میان دو کشور به توافق رسیدیم که انشاالله پس از طی فرایند آماده سازی، میان دو کشور امضا خواهد شد.

در ادامه وزیر خارجه سوریه گفت: در دیدار با وزیر خارجه ایران در باره احداث خط ارتباطی جدیدی برای رابطه میان ایران و سوریه به توافق رسیدیم.
المقداد همچنین در باره روابط با ترکیه گفت: روابط سوریه و ترکیه قبل از سال 2011 طبیعی بود. وی افزود: تمام تلاش خود ر برای پایان دادن به تروریسم به کار خواهیم گرفت. تروریسمی‌که این روابط را تیره کرد و باعث نابودی زیربنای سوریه شد.
المقداد گفت: حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه را اشغال می‌دانیم. وی افزود: هر دیدار میان سوریه و ترکیه باید بر اساس احترام به حاکمیت سوریه انجام شود.

در ادامه امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص روابط میان سوریه و ترکیه اظهار داشت: ترکیه و سوریه دو کشور مهم منطقه هستند و ایران دارای روابط ممتازی با هر دو کشور است. وی افزود: وقتی با خبر شدیم که امکان حمله ترکیه به شمال سوریه وجود دارد برای جلوگیری از شروع جنگ در این منطقه فعال شدیم.

در ادامه المقداد نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: حضور نظامی ترکیه در اراضی سوریه مانع تلاش برای صلح است. وی افزود: ایران در قضیه سوریه در طرف حق ایستاد و بر سیاست اصولی اش که مبتنی بر حفظ یکپارچگی ارضی سوریه بود، پافشاری کرد.

امیرعبداللهیان نیز در ادامه گفت: همکاری میان تهران و دمشق در زمینه‌های مختلف مانند انرژی ادامه دارد.
وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: گفت و گو در سطح وزرای انرژی درباره احداث نیروگاههای برق در سوریه که دارای منابع زیادی است، انجام شده است. موضوع انرژی یکی از محورهای جدی در مذاکرات ما با مقامهای سوریه است.

وزیر خارجه سوریه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره حملات رژیم صهیونیستی گفت: اسد بر موضع سوریه نسبت به حملات اسرائیلی تاکید کرد که گواهی بر فاشیسم و نژادپرستی صهیونیستی است.
المقداد افزود: تاکید می‌کنیم که سوریه نمی‌تواند شهدایش و خساراتش را فراموش کند و حتی تعدی‌های اخیر رژیم صهیونیستی که از سوی برخی از قدرت‌های جهانی حمایت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اسرائیل درخواهد یافت که سوریه به این حملات در زمان مناسب پاسخ خواهد داد و پشیمان خواهد شد.
المقداد همچنین افزود: ما همراه با ایران حمایت مان را از مردم فلسطین اعلام و به شدت جنایات علیه فلسطینیان را محکوم می‌کنیم.
وی گفت: آنچه رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین انجام می‌دهد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.
حسین امیرعبداللهیان در مقصد دوم سفرش به منطقه غرب آسیا، پس از سفر به بیروت و رایزنی با مقامات لبنانی پیش از ظهر امروز (شنبه) وارد جمهوری عربی سوریه شد.
این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد. سومین سفر امیرعبداللهیان به دمشق فروردین سال جاری و پس از سفرش به بیروت انجام شد. وی برای بار چهارم ۱۱ تیر ماه سالجاری به دمشق سفر کرد.

🔘منبع خبر

امتیاز شما