۱۴۰۱/۰۹/۱۹

پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آقای مهندس رستم قاسمی

رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی بعد از یک دوره تحمل بیماری صبح روز 17 آذرماه1401 درگذشت.
پیام تسلیت به مناسبت درگذشت آقای مهندس رستم قاسمی

بسم الله الرحمن الرحیم؛
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا


در ایام شهادت دخت عزیز و گرامی‌پیامبراکرم (ص)، مهندس رستم قاسمی از میان ما رفت و به یاران شهیدش پیوست. ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه درگذشت جانباز سرفراز دوران هشت دفاع مقدس، (وزیر سابق راه و شهرسازی)، و از پیشتازان عرصه توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه را به عموم مردم قدرشناس ایران به ویژه همرزمانش، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و رضوان الهی و همجواری با صالحان را مسئلت داریم.


مرحوم رستم قاسمی متولد سال 1343، از رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که بعد از پایان جنگ تحمیلی، در راه سازندگی کشور خدمات فراوانی انجام داد. وی فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء از سال 86 تا 90 بود و همان سال به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت. رستم قاسمی‌بعد از پایان دوره وزارت نفت، معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران در دوره فرماندهی سردار سلیمانی شد. وی بعد از پیروزی آیت‌الله رئیسی به ریاست‌جمهوری، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت، چند ماه پس از انتخاب مهندس قاسمی‌به وزارت، نشانه‌های بیماری در ایشان ظاهر شد، اما ایشان ضمن آغاز درمان، با تمام توان وظایف خود را دنبال می‌کرد که از حدود دو ماه قبل بیماری ایشان تشدید شد. مهندس قاسمی از رئیس‌جمهور درخواست کرد که با کناره‌گیری ایشان موافقت کند و پس از موافقت رئیس‌جمهور با استعفا، بلافاصله وارد فرایند جدی درمان شد. پیشرفت بیماری سرطان به گونه‌ای بود که درمان افاقه نکرد. کارنامه خدمت مهندس قاسمی، چه در دوره وزارت راه و شهرسازی و چه در مسئولیت‌های متعدد قبلی در وزارت نفت، قرارگاه خاتم الانبیا و پشتیبانی از جریان پرافتخار مقاومت، کارنامه‌ای درخشان و مایه آبروی آن عنصر خدمتگزار، مردمی و ولایتمدار در دنیا و آخرت خواهد بود.

پیام تسلیت برخی از مسئولان لشکری و کشوری در پی درگذشت رستم قاسمی

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور؛ درگذشت مرحوم قاسمی را تسلیت گفت و تاکید کرد: درگذشت جانسوز جناب مهندس رستم قاسمی یار خدوم دولت سیزدهم و از یادگاران دوران دفاع مقدس، خبری تلخ و اندوه بار بود. وی از وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان مردی سختکوش و مدیر توانمند نام برد و خاطر نشان کرد: بدون تردید خدمات ماندگار آن عزیز در یاد و حافظه مردم ایران اسلامی‌به یادگار خواهد ماند؛ از خداوند متعال برای ایشان طلب اجر و مغفرت و برای بازماندگان امید صبر و آرامش دارم.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی‌با یادآوری اینکه وزیر سابق راه و شهرسازی از فرماندهان پیشتاز سنگرهای هشت سال دفاع مقدس بوده است، نوشت: بی‌شک مجاهدت‌های ارزنده و کم‌نظیر آن سردار مخلص و مومن در دفاع مقدس و جنگ نابرابر استکبار جهانی علیه ملت ایران و سپس در دیگر سنگرهای حساس و خطیر پاسداری از آرمان‌های دینی، انقلابی و ملی این سرزمین و عرصه سازندگی کشور از جمله در نیروی دریایی سپاه، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نقش‌آفرینی‌های ارزنده در جبهه مقاومت اسلامی، تلاش در جهت خنثی‌سازی آثار و تبعات تحریم و جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران و همراهی و کمک به دولت محترم در سکان‌داری وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی در لوح افتخارات آن مرحوم ثبت شده است و برای همیشه ماندگار و در صحنه‌های شکوهمند آینده میهن عزیزمان الهام‌بخش مدافعان انقلاب و خادمان ایران اسلامی خواهد بود.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در پیامی «درگذشت تاثر برانگیز همکار متعهد و پرتلاش و جانباز سرفراز دوران دفاع مقدس، مهندس رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی را به عموم مردم قدرشناس ایران به ویژه همرزمان، همراهان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت و تعزیت گفت و تاکید کرد: این مدیر انقلابی و دلسوز و از یادگاران دوران دفاع مقدس به رغم بیماری و جراحات ناشی از آثار جانبازی تا آخرین روزهای عمر شریف خود، در خدمت مردم و کشور بود و کارنامه پر افتخاری به یادگار گذاشت که همواره در خاطره‌ها، باقی خواهد ماند. هیات دولت ضمن قدردانی و پاسداشت خدمات ماندگار آن خدمتگزار صدیق، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و رضوان الهی و همجواری با صالحان را مسئلت کرد.

همچنین برخی از وزرا، مسئولان و شخصیت‌های سیاسی نیز در پیام های جداگانه‌ای یاد مرحوم قاسمی را گرامی داشتند:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه؛ در پیام خود درباره رستم قاسمی نوشت: او مرد میدان‌های سخت بود و به رغم بیماری اما تا واپسین روزهای زندگی در سنگر خدمت به مردم، صبورانه و پرتلاش ایستاد. علاوه بر آخرین مسؤلیت او در کِسوت وزیر راه و شهرسازی و قبل از آن در وزارت نفت، تلاش های مجاهدانه او در سالهای دفاع مقدس و کسب افتخار جانبازی در آن، تلاش در جبهه سازندگی و عمران کشور، مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران و نیز پیشتازی او در حمایت از جبهه مقاومت علیه نظام سلطه، تنها برخی از برگ های زرین کتاب زندگی آن سردار سختکوش وطن بود.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در پی درگذشت رستم قاسمی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: رستم قاسمی‌با کارنامه‌ای محشون از خیرات و برکات و عمری مجاهدت خستگی ناپذیر، به یاران شهیدش پیوست. وی تاکید کرد: دوست مهربان و برادر انقلابی و جهادی‌ام، مهندس رستم قاسمی، با کارنامه‌ای محشون از خیرات و برکات، و عمری مجاهدت و خستگی‌ناپذیر، به یاران شهیدش پیوست. در این شب جمعه و ایام غمبار فاطمیه، درود و رضوان الهی بدرقه راه او باد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ در پیامی درگذشت رستم قاسمی را تسلیت گفت و نوشت: وزیر سابق راه و شهرسازی و از فرماندهان جهادی و پیشتاز در صحنه‌های نیاز انقلاب و میهن اسلامی در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، موجب اندوه و تأثر فراوان آحاد همرزمان وی گردید. بی‌تردید خدمات و نقش‌آفرینی‌های مجاهدانه، مخلصانه و ارزشمند وی در سنگرها و مسئولیت‌های خطیر به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و سپس در عرصه‌های سازندگی و آبادانی کشور در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و یاری بخشی به جبهه مقاومت و نیز تلاش تحسین برانگیز در کم اثر ساختن توطئه تحریم دشمنان علیه ملت ایران که تأثیرات راهبردی آن موجب افتخار پاسداران انقلاب است، برای همیشه راهنمای مشتاقان عزت، عظمت، پیشرفت و اعتلای ایران و ایرانی خواهد بود.

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ در پیامی‌با تسلیت درگذشت وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرد: خبر درگذشت برادر خدوم، مجاهد جانباز و مدیر انقلابی، سردار سرتیپ پاسدار مهندس رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت مردمی سیزدهم و از یادگاران دوران پرافتخار دفاع مقدس که دوره سخت بیماری را تحمل کردند، موجب تأسف و تألم همه دوستداران نظام اسلامی‌شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور نیز در پیام خود چنین نوشت: همراهی مرحوم قاسمی در مسیر حمایت از شرکت های دانش بنیان که عرصه افتخار و توانایی جوانان سربلند ایران اسلامی است، نشانه بلندنظری و درک آن بزرگوار از زیست بوم نوآوری بود که هیچگاه این بارزه، فراموشمان نخواهد شد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد جهاد کشاورزی در پیام خود آورده است: زندگی جهادگرانه از جبهه دوران دفاع مقدس و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) تا نبرد اقتصادی در مسوولیت‌های متعدد دولتی باقیات ‌الصالحات او خواهد بود.

احمد وحیدی وزیر کشور با صدور پیامی، درگذشت سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی را تسلیت گفت و نوشت‌: آن مرحوم از یادگاران هشت سال دفاع مقدس بود که مخلصانه و مومنانه در برابر توطئه‌های مختلف علیه ایران اسلامی چه در دفاع از خاک میهن و چه در دوران تحریم های ظالمانه دشمنان، ایستادگی کرد و با مجاهدت های خود در فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی حتی پس از بروز بیماری کوشید تا منشاء تحول و پیشرفت کشور باشد و عهدی را که با رئیس جمهوری محترم و مردم ایران بسته بود، منصه ظهور یابد. فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزشمند ایشان در صفحه تاریخ این سرزمین و جبهه مقاومت، کارنامه درخشانی برای آن عنصر خدوم مردمی و ولایی است که برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی؛ در پیامی نوشت: درگذشت برادر گرامی مان جناب آقای رستم قاسمی(رحمه الله) موجب تأثر شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت آن مرحوم به خانواده محترم و دوستان و هم رزمانش از خدای متعال رحمت واسعه را برای ایشان مسألت دارم.

علی نیکزاد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی؛ درگذشت رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی را تسلیت گفت و در پیامی خاطر نشان کرد: مهندس قاسمی از یادگاران دوران دفاع مقدس بود که دوره سخت بیماری را تحمل کرد؛ وی در عرصه‌های مختلف جهادی و انقلابی طی سال های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نکرد و ارتقای ایران عزیز و عزت انقلاب را در عمل پیگیر بود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی؛ نیز در پیام خود بیان داشت: این شخصیت خدوم و فداکار، تمامی عمر پر برکت خویش را وقف خدمت به مردم و انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران کرد و تا آخرین روزهای حیات، لحظه ای از تلاش خستگی ناپذیر و صادقانه باز نایستاد. درگذشت ایشان را به خانواده معزز و مکرم آن مرحوم و کارکنان و مدیران خدوم وزارت راه و شهرسازی، تسلیت عرض می‌کنم و برای روح بلند ایشان از خداوند متعال، علو درجات و حشر با همرزمان شهیدش را مسالت دارم. امید است خداوند بزرگ، پاداش زحمات و خدمات خالصانه آن مدیر جهادگر را، امروز که بیشتر همیشه به آن محتاج است، به او برگرداند و او را در جوار لطف و رحمت بی کران خود ماوا دهد.

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی؛ در پیامی‌با تسلیت درگذشت رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی نوشت: اخلاص و مجاهدت شبانه روزی و مردمی او در دوران تصدی مسئولیت‌های مختلف طی چند دهه گذشته که همواره منشا خدمات موثر بود، باقیات صالحاتی است که عموم جامعه و مدیران کشور آن را فراموش نخواهند کرد.

جواد اوجی وزیر نفت با تسلیت درگذشت وزیر پیشین راه و شهرسازی از درگاه خدای متعال برای روح او مغفرت و رضوان الهی و برای دوستان و بازماندگان صبر و اجر مسالت کرد.

علی‌اکبرمحرابیان وزیر نیرو؛ هم با تسلیت درگذشت رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و راه و شهرسازی و یادگار و ایثارگر سالهای دفاع مقدس، از درگاه باری تعالی علو درجات و محشور شدن با همرزمان شهیدش را از پروردگار متعال مسالت کرد.

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد؛ با ابراز تالم و تاثر از درگذشت جانکاه سرباز دلیر اسلام، یادگار ۸ سال دفاع مقدس و مجاهد سختکوش، سردار رستم قاسمی، نوشت: آن برادر مخلص و متعهد در کنار حضور فعال در جبهات نور علیه ظلمت، در عرصه‌های اجرایی و سازندگی کشور نیز مدیری مدبر و پرتلاش بود و در شرایط سخت بیماری در ماه‌های پایانی عمر پر برکت، همچنان در خط مقدم خدمت‌رسانی فعال بود.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم؛ در پیامی‌با تسلیت درگذشت رستم قاسمی، نوشت: سردار سرافراز مهندس رستم قاسمی‌به هر کجا، جامه‌ خدمت بر تن داشت و خالصانه در هر سنگری که به جهاد دعوت می‌شد، از بذل جان دریغ نمی‌کرد که دست‌پرورده‌ فضایل انقلاب و فرزند جبهه‌های مقاومت و دانش‌آموخته‌ مدیریت جهادی به شمار می‌آمد. وی ادامه داد: اکنون پس از ایامی مدید که در عالی‌ترین میدان‌های مدیریتی، منشا تحقق خدماتی شایان و شریف بود، به هم‌سنگران شهیدش پیوسته است. او را که فروتنانه خود را خادم مردم و میهن می‌دانست و بضاعت خود را با عذر تقصیر هدیه‌ی مردم کرده بود، بدرقه خواهیم کرد. در مدت همکاری با این مرد بزرگ در هیات دولت، از ایشان خلق نیکو، نیت خالص، عزمی راسخ و تجربیات ارزشمند را به عیان شاهد بودیم. از خداوند می‌خواهیم که به حُرمت ایام خدمتش او را در اعلی‌علیین خود مقرب فرماید.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ نیز در پیام خود از مرحوم قاسمی‌به عنوان یکی از خدمتگزاران در دولت سیزدهم یاد کرد که یادگار و رزمنده دوران دفاع مقدس و از مجاهد دوران سازندگی و آبادانی کشور بود. وزیر دفاع تاکید کرد: مرحوم مهندس قاسمی مدیری جهادی و پرتلاش بود که در طول دوران خدمت خود برای انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران تا آخرین لحظه عمرش از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ باصدور پیامی درگذشت رزمنده جانباز سرافراز «مرحوم مهندس رستم قاسمی» را تسلیت گفت و تاکید کرد: مرحوم قاسمی از پیشگامان عرصه نبرد حق علیه باطل و از سرمایه‌های ارزشمند نظام بود که در جایگاه‌های مدیریتی و اجرایی در عرصه‌های فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی خدمات شایسته‌ای به مردم و میهن اسلامی در کارنامه پر افتخار خود دارد که همواره یاد و نام ایشان را در تاریخ ایران اسلامی زنده نگه خواهد داشت.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور؛ در پیام خود در فضای مجازی، مرحوم قاسمی را مرد نستوه میادین سخت، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، رستم جنگ نظامی و اقتصادی، یار سردار دل‌ها و جبهه مقاومت و وزیر مجاهد دولت دهم و سیزدهم توصیف کرد که با وجود جانبازی و بیماری تا آخرین نفس در خدمت مردم بود.

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل؛ نیز در پیامی تاکید کرد: کارنامه خدمات خالصانه مهندس قاسمی چه در دوره وزارت راه و شهر سازی و چه در مسئولیت‌های متعدد قبلی در وزارت نفت، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و ... کارنامه‌ای درخشان به عنوان فردی خدمتگزار، مردمی و ولایتمدار است.

🔘منبع خبر

امتیاز شما